آزمایشگاه های آموزشی
آزمایشگاه های آموزشی
آزمایشگاه های آموزشی
آزمایشگاه ترمودینامیک
کارشناس آزمایشگاه:
تلفن تماس:36133038-071
شرح آزمایشگاه:
در آزمایشگاه ترمودینامیک واقع در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز آزمایشات متعدد آموزشی و تحقیقاتی انجام می شود. وسایل اندازه گیری متنوعی در آزمایشگاه وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:
- چندین نوع دماسنج: ترموکوپل، دماسنج مادون قرمر، دماسنج های مایع در حباب
- چندین نوع فشارسنج
- چندین نوع رطوبت سنج
- بادسنج توربینی و روتامتر برای اندازه گیری جریان
- مولتی متر برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی، ولتاژ و آمپر
- استروبوسکوپ برای اندازه گیری فرکانس
تعداد زیادی از تجهیزات آموزشی در آزمایشگاه موجود است که شامل موارد زیر هستند:
- پمپ حرارتی/یخچال مکانیکی بر اساس سیکل تراکم بخار
- موتور بخار بر اساس سیکل رانکین
- سیستم تهویه مطبوع که در واقع یک سیستم هواساز است.
- کمپرسور رفت و برگشتی دو مرحله ای
- پمپ حرارتی/ یخچال ترموالکتریک
- بمب کاریمتر برای اندازه گیری ارزش حرارتی سوخت های مایع و جامد
- برج خنک کن باز با جریان اجباری
- یخچال جذبی (نفتی)
- دیگ مارست برای تعیین ارتباط دما و فشار یک سیال اشباع
10-چندین نمونه از موتورهای احتراق داخلی شامل موتور جرقه-اشتعالی و تراکم -اشتعالی
11-موتور توربوجت
12-موتور توربین گاز دو مرحله ای
13-موتور رم جت
آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات
کارشناس آزمایشگاه: آقای مهندس محسن برزگری
تلفن تماس:36133033-071
شرح آزمایشگاه:
آزمایشگاه دینامیک ماشین و ارتعاشات واقع در طبقه اول دانشکده مهندسی مکانیک دارای تجهیزات زیر می باشد:
1-بادامک و پیرو
به منظور بررسی سرعت بحرانی بادامک، یک مجموعه شامل موتور، چرخ طیارف بادامک و پیرو در سرعت های مختلف تست می شود. بادامک ها با پروفیلهای مختلف قابل نصب بر سیستم بوده و پروفیل آنها قابل رسم است.
2- ژیروسکوپ
دو موتور با محورهای عمود بر هم به گونه ای به حرکت در می آیند که اثر ژیروسکوپی ظاهر شود. گشتاور ژیروسکوپی با کمک وزنه های مختلف قابل اندازه گیری و مقایسه با مقادیر تئوری است.
3-چرخدنده ساده و سیاره ای
دو مجموعه چرخدنده ساده و سیاره ای برای بررسی سینماتیک و بازده چرخدنده ها مورد استفاده قرار می گیرد. در هر آزمایش با کمک وزنه ها با سنسور مقادیر بار ورودی و خروجی و در نتیجه بازده قابل اندازه گیری است.
4-ژورنال بیرینگ
محفظه روغن اطراف روتور یک الکتروموتور به مانیومترهایی متصل است که توزیع فشار در ژورنال بیرینگ را نشان می دهد. این توزیع با مقادیر تئوری مقایسه خواهد شد.
5-شتاب کوریولیس
لوله آب دوار حاوی سیال می تواند شتاب کوریولیس را نشان دهد. با اندازه گیری میزان دبی آب و سرعت چرخش می توان مقدار تئوری اسن شتاب را محاسبه کرد و با مقدار عملی که از اندازه گیری گشتاور موتور بدست می آید مقایسه نمود.
6-گاورنر
سه نوع گاورنر مختلف برای بررسی دینامیک و پایداری و آنالیز حساسیت مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت گاورنرها با کمک استروبوسکوپ اندازه گیری می شود.
7-بالانسینگ
چهار جرم نامتوازن به گونه ای به شفت دوار دستگاه متصل می شوند که بالانس استاتیک و دینامیک برقرار شود.
8-ارتعاشات تیر
یک تیر تکیه گاه ساده به فنر و دمپر متصل است و یک موتور نامتوازن روی آن قرار گرفته که ارتعاشات هارمونیک اجباری را ایجاد می کند این مجموعه برای بررسی ارتعاشات آزاد و اجباری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
9-ورلینگ
تعدادی شفت بلند با ابعاد و جنسهای مختلف به تکیه گاه های متنوعی متصل میشوند تا ضمن دوران پدیده ورلینگ قابل مشاهده باشد.
آزمایشگاه مقاومت مصالح
کارشناس آزمایشگاه: آقای مهندس محسن برزگری
تلفن تماس:36133033-071
شرح آزمایشگاه:
آزمایشگاه مقاومت مصالح دانشکده مهندسی مکانیک جهت تکمیل دانشجویان در مطالب دروس مقاومت مصالح1 و مقاومت مصالح2 راه اندازی شده است.
تجهیزات و دستگاه های آزمایشگاهی:
- تست کشش: بررسی رفتار تغییر شکل ماده تحت اثر نیروی کششی تا لحظه شکست ماده و بدست آوردن ویژگی های اصلی منحنی تنش-کرنش آن.
- تست پیچش: بررسی رفتار فلزات تحت اثر پیچش و بدست آوردن مدول برشی و تنش تسلیم برشی ماده
- تست عمومی تیرها: بررسی خیز تیر و واکنش تکیه گاه برای چندین تیر با شرایط مرزی گوناگون
- تست کمانش(خمش ستون ها): بررسی کارایی فرمول های اویلر و رنکین- گوردن برای ستون ها با شرایط مرزی گوناگون که تحت اثر نیروی فشاری هستند.
- تست خمش نامتقارن تیر یک سر درگیر: محاسبه خیز یک تیر یک سر درگیر که به صورت نامتقارن بارگذاری شده است و بدست آوردن ممان اینرسی آن حول محور های اصلی
- تست خستگی: محاسبه عمر قطعات فلزی مختلف که تحت بارگذاری متناوب قرار دارند و ترسیم منحنی S-N
- تست خزش: بررسی پدیده خزش در فلزات و ترسیم منحنی کرنش-زمان برای قطعات مورد آزمایش
- تست پیچش میله ها و لوله ها در محدوده الاستیک: بدست آوردن سختی پیچشی انواع میله ها و تیوب ها و مقایسه کارآیی مقاطع مختلف در تحمل ترک اعمالی
- تست ضربه: بررسی رفتار ماده تحت اثر نیروی ناگهانی(ضربه)
- 10-تست اندازه گیری کرنش: آشنایی با نحوه کارکرد کرنش سنج های مقاومتی و اندازه گیری کرنش در تیرها
کارگاه ماشین ابزار
تکنسین کارگاه: آقای مهندس زره پوش و آقای مهندس پیروزی
تلفن تماس: 36133032-071
شرح کارگاه:
بخش عمده ای از قطعات و تجهیزات مکانیکی با استفاده از فرایندهای براده برداری ساخته می شوند. ماشین آلات مرتبط با فرایندهای براده برداری عموماً در کارگاه ماشین ابزار مجتمع می باشند. کارگاه ماشین ابزار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز دارای امکانات و تجهیزات متنوعی است. این امکانات جهت ارائه دروس آموزشی(کارگاه عمومی و کارگاه ماشین ابزار) ، انجام پروژه های دانشجویی و پروژه های تحقیقاتی اعضای محترم هیئت علمی اختصاص یافته است.
ابزارآلات و تجهیزات موجود:
- ابزار عمومی(گیره،چکش،سوهان،ابزار اندازه گیری)
- ماشین مته
- ماشین تراش
- ماشین فرز
- ماشین صفحه تراش
- ماشین اره لنگ
- ماشین سنگ
- ماشین تراش CNC سه محور
کارگاه اتومکانیک
تکنسین کارگاه: آقای مهندس رئیسی
تلفن تماس: 36133130-071
شرح کارگاه:
صنعت اتومبیل سازی و قطعات آن بخش بزرگی از صنایع مرتبط با مهندسی مکانیک را تشکیل می دهند. این صنایع در ایران دارای سهمی بیش از 8 درصد در اقتصاد صنعتی هستند. یادگیری نحوه کارکرد تجهیزات مختلف خودرو در بسیاری از درس های مهندسی مکانیک مانند ترمودینامیک، دینامیک ماشین، موتور و مکاترونیک بررسی می شود. جهت تعمیق یادگیری این مطالب، دانشکده مهندسی مکانیک دارای یک کارگاه اتومکانیک است. این کارگاه علاوه بر دانشجویان رشته مهندسی مکانیک به دانشجویان سایر رشته ها نیز در قالب درس کارگاه عمومی خدمت رسانی می کند.